:: دوره 1، شماره 11 - ( پاییز 1392 ) ::
جلد 1 شماره 11 صفحات 27-7 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر علمی مدارس در عصر صفویه
موسی الرضا بخشی استاد، نزهت احمدی
چکیده:   (3202 مشاهده)

تأثیر علمی مدارس در عصر صفویه[1]

موسی‌الرضا بخشی‌استاد*
نزهت احمدی**

چکیده

پس از رسمی شدن تشیّع در ایران عصر صفویه، «مدرسه» به مهم‌ترین مرکز نهاد آموزش در خدمت این مذهب رسمی بدل گردید، اما پرسش این است که چنین نهاد آموزشی در علوم دینی وغیردینی آن روزگار چه تأثیری گذارد؟ بر پایه بررسی‌های صورت گرفته در این‏باره، تکاپوهای علمی مدارس از عوامل تأثیرگذار در گسترش علوم دینی و مرکزیت یافتن فقه شیعه در ایران از میانه‌های عصر صفوی بوده است. مدارس معطوف به دیدگاه واقف و مدیران آنها، در رواج اندیشه‌های علمی به‌ویژه اندیشه اخباری، در روی‏دادهای علمی نیمه دوم عصر صفوی بسیار مؤثر بودند. هم‌چنین تأکید بسیار مدارس بر علوم دینی، سبب افول برخی ازعلوم غیر دینی شد.

 

[1]. تاریخ دریافت 5/11/91 تاریخ پذیرش 25/9/92.

* استادیار دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران )نویسنده مسئول). Rezabakhshi1385@ymail.com

** دانشیار دانشگاه الزهراء، گروه تاریخ، تهران، ایران. Nozhat.ahmadi@gmail.com

واژه‌های کلیدی: تأثیر علمی مدارس در عصر صفویه موسی‌الرضا بخشی‌استاد* نزهت احمدی** چکیده پس از رسمی شدن تشیّع در ایران عصر صفویه، «مدرسه» به مهم‌ترین مرکز نهاد آموزش در خدمت این مذهب رسمی بدل گردید، اما پرسش این است که چنین نهاد آموزشی در علوم دینی وغیردینی آن روزگار چه تأثیری گذارد؟ بر پایه بررسی‌های صورت گرفته در این‏باره، تکاپوهای علمی مدارس از عوامل تأثیرگذار در گسترش علوم دینی و مرکزیت یافتن فقه شیعه در ایران از میانه‌های عصر صفوی بوده است. مدارس معطوف به دیدگاه واقف و مدیران آنها، در رواج اندیشه‌های علمی به‌ویژه اندیشه اخباری، در روی‏دادهای علمی نیمه دوم عصر صفوی بسیار مؤثر بودند. هم‌چنین تأکید بسیار مدارس بر علوم دینی، سبب افول برخی ازعلوم غیر دینی شد.
متن کامل [PDF 583 kb]   (4148 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/9/3 | پذیرش: 1395/9/3


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 11 - ( پاییز 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها