علم و علمآموزی در آموزههای اسماعیلی در دوره خلافت فاطمیان
|
احمد بادکوبه هزاوه ، محمد عبدالملکی |
|
|
چکیده: (3583 مشاهده) |
با اعلان خلافت فاطمی در سال 297 در افریقیه، اندیشه اسماعیلی برای تحول در عرصههای کلامی، فقهی، علمی، سیاسی و کشورداری، بستر مناسب و جدیدی یافت. بررسی مفاهیم بنیادی آموزههای اسماعیلی در دوره اقتدار سیاسی فاطمیان میتواند به شناخت عمیق تحولات فرهنگی این سلسله یاری رساند. مفهوم علم و مبانی علمآموزی از جمله مفاهیم بنیادین فاطمیان است. اسماعیلیان ضمن بزرگداشت مقام علم و جایگاه عالمان، فراگیری علوم مختلف را از ضروریات مذهبی میدانستند. این مقاله میکوشد تا با بررسی تاریخی و محتوایی، ارتباط میان عناصر مختلف مذهب، از امامان تا سازمان دعوت و داعیان اسماعیلی را با مبانی علم و علمآموزی نشان دهد. ضمن آنکه تشریح مفهوم و ماهیت علم از منظر اسماعیلیه و پیوند میان علم و شریعت در این مذهب از دیگر دستاوردهای این پژوهش است. |
|
واژههای کلیدی: آموزش در اسلام، جهانشناسی اسماعیلیه، علم در اسماعیلیه، مبانی فکری فاطمیان. |
|
متن کامل [PDF 1596 kb]
(3598 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/1/22 | پذیرش: 1397/1/22
|
|
|
|