:: دوره 1، شماره 26 - ( تابستان 1396 ) ::
جلد 1 شماره 26 صفحات 26-5 برگشت به فهرست نسخه ها
علم و علم‌آموزی در آموزه‌های اسماعیلی در دوره خلافت فاطمیان
احمد بادکوبه هزاوه ، محمد عبدالملکی
چکیده:   (3405 مشاهده)
با اعلان خلافت فاطمی در سال 297 در افریقیه، اندیشه اسماعیلی برای تحول در عرصه‌های کلامی، فقهی، علمی، سیاسی و کشورداری، بستر مناسب و جدیدی یافت. بررسی مفاهیم بنیادی آموزه‌های اسماعیلی در دوره اقتدار سیاسی فاطمیان می‌تواند به شناخت عمیق‌ تحولات فرهنگی این سلسله یاری رساند. مفهوم علم و مبانی علم‌آموزی از جمله مفاهیم بنیادین فاطمیان است. اسماعیلیان ضمن بزرگداشت مقام علم و جایگاه عالمان، فراگیری علوم مختلف را از ضروریات مذهبی می‌دانستند. این مقاله می‌کوشد تا با بررسی تاریخی و محتوایی، ارتباط میان عناصر مختلف مذهب، از امامان تا سازمان دعوت و داعیان اسماعیلی را با مبانی علم و علم‌آموزی نشان دهد. ضمن آن‌که تشریح مفهوم و ماهیت علم از منظر اسماعیلیه و پیوند میان علم و شریعت در این مذهب از دیگر دستاوردهای این پژوهش است.
واژه‌های کلیدی: آموزش در اسلام، جهان‌شناسی اسماعیلیه، علم در اسماعیلیه، مبانی فکری فاطمیان.
متن کامل [PDF 1596 kb]   (3390 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/1/22 | پذیرش: 1397/1/22


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 26 - ( تابستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها