:: دوره 1، شماره 29 - ( بهار 1397 ) ::
جلد 1 شماره 29 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی کارکردهای رسانه‌ای خطابه و منبر در عصر اول عباسی (132-232ق)
محمد شیخ احمدی
چکیده:   (3010 مشاهده)
با آغاز خلافت عباسیان، خطابه و منبر، به‌عنوان رسانه‌هایی ارتباطی و تأثیرگذار، در خدمت توجیه مشروعیت و تثبیت حکومت قرار گرفتند. در سدۀ اول خلافت عباسیان، خطبه‌ خواندن به نام خلیفه به‌معنای رسمیت یافتن قدرت او بود و منبر نیز به تریبونی تبدیل شد که بر آن خطابه‌هایی برای اعلام رسمی خلیفۀ وقت و ولیعهد او و دعا برای آنان ایراد می‌شد. در طرف مقابل، مخالفان نظام عباسی نیز از این کارکردهای رسانه‌ای خطابه و منبر استفاده می‌کردند؛ آن‌ها با ایراد خطابه‌هایی در ذکر رذایل و مظالم خاندان بنی‌عباس، مردم را به نظام خلافت بدبین و به این وسیله، مشروعیت خلفا را در اذهان مردم خدشه‌دار می‌کردند. با توجه به اهمیت موضوع، پژوهش حاضر درصدد است تا کارکردهای منبر و خطابه را، به‌عنوان رسانه‌های ارتباطی تأثیرگذار در تمدن اسلامی، با تکیه بر عصر اول خلافت عباسیان (132-232ق) بررسی کند.
واژه‌های کلیدی: خطابه، منبر، رسانه، عصر اول عباسی.
متن کامل [PDF 331 kb]   (897 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/1/28 | پذیرش: 1398/1/28


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 29 - ( بهار 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها