TY - JOUR JF - isihistoryj JO - islamhistory VL - 1 IS - 42 PY - 2021 Y1 - 2021/7/01 TI - The position and function of educational institutions of the Salgharians (543-686 AH) TT - جایگاه و کارکرد نهادهای آموزشی اتابکان فارس (حک. 543- 686) N2 - حکومت محلی اتابکان فارس (سلغریان)، با وجود کوچکی قلمرو، از حیث آموزشی و فرهنگی، درخشان و پرتحرک بود. محققان غالباً به رویکردهای سیاسی و اقتصادی حاکمان این سلسله پرداخته و به کارکردهای مهم نهادهای آموزشی آن دوره چندان توجهی نکرده‌اند. این پژوهش با روش توصیفی و تحلیلی در صدد پاسخ به این سؤال است که جایگاه و کارکرد نهادهای آموزشی فارس در دوره اتابکان چگونه بوده‌است؟ یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که کارکردهای آموزشی، پرورشی، مشروعیت‌زا و وقف‌محورانه نهادهای آموزشی اتابکان فارس، در توسعه و گسترش علوم عقلی و نقلی، درآمدزایی برای کادر آموزشی و شکوفایی فرهنگی و اجتماعی فارس در آن دوره تأثیرگذار بوده‌است. امنیت و رفاه نسبی، سیاست حاکمان سلغری در برابر یورش مغولان، ساخت مراکز و نهادهای آموزشی مانند مدارس، رباط‌ها، مساجد، دارالشفاها، خانقاه‌ها و جذب دانشمندان و هنرمندان موجب شکوفایی فرهنگی فارس در دوره سلغریان شده‌است. SP - 67 EP - 82 AU - Keshavarz (Beyzaei), Mohammad AD - Associate professor of Islamic Theology, Bushehr University of Medical Science, Bushehr KW - The Atabegs of Fars KW - The history of education KW - The Salghurids KW - Educational institutions KW - Endowment (Waqf). UR - http://journal.isihistory.ir/article-1-1223-fa.html DO - 10.52547/isihistory.1.42.67 ER -