AU - Badkoube Hazaveh, Ahmad AU - Abdolmaleki, Mohammed TI - The Value and Position of “Knowledge” and “Learning” In Ismaili Teachings during the Fatimid Era PT - JOURNAL ARTICLE TA - isihistoryj JN - isihistoryj VO - 1 VI - 26 IP - 26 4099 - http://journal.isihistory.ir/article-1-410-fa.html 4100 - http://journal.isihistory.ir/article-1-410-fa.pdf SO - isihistoryj 26 AB  - با اعلان خلافت فاطمی در سال 297 در افریقیه، اندیشه اسماعیلی برای تحول در عرصه‌های کلامی، فقهی، علمی، سیاسی و کشورداری، بستر مناسب و جدیدی یافت. بررسی مفاهیم بنیادی آموزه‌های اسماعیلی در دوره اقتدار سیاسی فاطمیان می‌تواند به شناخت عمیق‌ تحولات فرهنگی این سلسله یاری رساند. مفهوم علم و مبانی علم‌آموزی از جمله مفاهیم بنیادین فاطمیان است. اسماعیلیان ضمن بزرگداشت مقام علم و جایگاه عالمان، فراگیری علوم مختلف را از ضروریات مذهبی می‌دانستند. این مقاله می‌کوشد تا با بررسی تاریخی و محتوایی، ارتباط میان عناصر مختلف مذهب، از امامان تا سازمان دعوت و داعیان اسماعیلی را با مبانی علم و علم‌آموزی نشان دهد. ضمن آن‌که تشریح مفهوم و ماهیت علم از منظر اسماعیلیه و پیوند میان علم و شریعت در این مذهب از دیگر دستاوردهای این پژوهش است. CP - IRAN IN - LG - eng PB - isihistoryj PG - 5 PT - Research YR - 2017