fa
jalali
1395
3
1
gregorian
2016
6
1
1
22
online
1
fulltext
fa
جنگاوران ایرانی در سپاه قبایلی عرب در سده نخست هجری
Iranian Fighters among the Arab
Tribal Army in the Early Islamic Century
در سالهای آغازین فتوح اسلامی، سرزمین ایران از ناحیه جنوب غربی در کانون توجه فاتحان عرب قرار گرفت و جنگجویان بسیاری به سوی مرزهای ایران سرازیر شدند. مناطق مرزی، نخستین آوردگاههایی بودند که سربازان ساسانی در برابر رزمندگان عربِ مسلمان وارد نبرد شدند. در خلال این رویاروییها که بعدها سراسر ایرانزمین را دربر گرفت و تا شمال شرق و ماوراء النهر کشیده شد، شماری از «اساوره»، «احامره» و «بخاریه» دست از مقاومت کشیدند و به نیروهای عرب تسلیم شدند.
نوشتار پیش رو در پی یافتن پاسخ این پرسش است که جنگاورانِ اسیر و تسلیم شدۀ ایرانی از چه سرنوشت و موقعیتی در میان قبایل عربی برخودار شدند؟
یافتههای این پژوهش که مبتنی بر روش توصیفی تحلیلی است، نشان میدهد جنگاورانِ یادشده ایرانی، به حیث توانمندیهای نظامی خود، مورد توجه فرماندهان و سران قبایل عرب قرار گرفتند و با دریافت امتیازاتی مشابه و گاه بالاتر از همتایان عربِ خود، در صحنههای نبرد حضور یافتند که مهارت و تجربه خویش را در خدمت به اربابان قبیلهای به کار گیرند. اینان در همان حال، از استقلال رأی در مداخله نکردن میان قبایل متخاصم نیز برخوردار شدند تا به تشخیص خود از ورود به برخی از منازعات بینالقبایلی بپرهیزند.
The South Western part of Iran which for Arab conquerors was very significant in the early Islamic conquest era soon turned to a battle field in which Sasanid soldiers began to fight against Arab invaders. Initially occurred in the boarder lines then stretched over North East and Transoxania, the battles eventually caused surrender to Arabs by some Asawira, Ahamira and Bukhariyya. The main question is: what was the status of captivated Iranian fighters among the Arab tribal army? Applying descriptive-analytical approach, findings show that the Iranian fighters were soon taken to account for their competence and capabilities by Arab commanders and chiefs. They received alike or relatively higher privilege than their Arab counterparts in the battle fields using their military skills and experiences to the benefit of Arab chiefs. The Iranian fighters at the same time independent in making decision, stayed away from the tribal conflicts between Arabs.
Islamic Conquests, Asawira, Ahamira, Bukhariyya, Kufa, Basra, Bani Tamim
فتوح اسلامی, اساوره, بخاریه, احامره, بصره, کوفه, بنیتمیم
5
25
http://journal.isihistory.ir/browse.php?a_code=A-10-73-13&slc_lang=fa&sid=1
2017/05/28
1396/3/7
2017/05/28
1396/3/7
Ali
Nazemian fard
علی
ناظمیان فرد
0031947532846001883
0031947532846001883
Yes
fa
گسترش دین زرتشت در جزیره العرب و روابط پیامبر(ص) با زرتشتیان
The Spread of Zoroastrian Religion across
the Arabian Peninsula and the relationship
of the Prophet of Islam (pbuh) with Zoroastrians
آموزههای زرتشت، پس از نهادینه شدن در میان ایرانیان، رسماً مورد حمایت دولت ساسانی قرار گرفت. از آنجا که آیین زرتشت، دینی تبشیری بود، به زودی در سراسر قلمرو ساسانیان و تا حدودی سرزمینهای همجوار، از جمله جزیره العرب، بهویژه یمن و بحرین رواج یافت.
ایرانیان زرتشتی از عصر ساسانی در نواحی جنوب و شرق جزیره العرب ساکن شده بودند. استقرار پیروان دین زرتشت و همسایگی با قبایل عرب، زمینۀ گسترش این دین در بین آنان را فراهم ساخت و بخشی از بزرگان قبایل و اتباعشان به دین زرتشت گرایش یافتند. بر پایۀ مدارک کنونی، مناسبات تجاری و بازرگانی در فرایند گسترش دین زرتشت، نقشی مؤثر داشته است. نواحی شرقی جزیره العرب به دلیل شورشهای قبایل آن، همواره تحت نظارت و کنترل حکومت ساسانی بود و مرزبانانی بر آن گماشته میشد. همین امر، اعراب آن نواحی را به مرور تحت تأثیر دین زرتشت قرار داد.
نوشتار پیش رو درصدد پاسخگویی به دو پرسش ساماندهی شده است: 1. گسترش دین زرتشت در نواحی جنوبی و شرقی جزیره العرب چگونه صورت گرفته است؟ 2. مناسبات پیامبر6 با زرتشتیان جزیره العرب چگونه بوده است؟
این پژوهش با رویکرد تبیینی ـ تفسیری و با اتکا و استفاده از منابع تاریخی به بررسی موضوع یادشده پرداخته و نتیجه میگیرد که گسترش دین زرتشت در نواحی جنوبی با سلطه نظامی و لشکرکشی آغاز شد و در نواحی شرقی، به دلیل همجواری و تحت تأثیر مناسبات تجاری و بازرگانی و همچنین به سبب گماردن مرزبانان از طرف دولت ساسانی این امر محقق گردید. مناسبات و تعاملات پیامبر6 با زرتشتیان با نامهنگاری آغاز شد و بدون برخورد نظامی ادامه یافت. در منابع تاریخی، اجبار به تغییر یا ترک دین زرتشت در این تعاملات دیده نمیشود و تنها پرداخت جزیه، شرط ماندگاری در سایه دولت اسلامی بوده است.
After the institution of Zoroastrian teachings over the Iranian Plateau, the religion was officially supported by Sassanid government. Evangelical religion, Zoroastrian became prominent religion across the Sassanid territory and partly the neighboring areas such as Arabian Peninsula (especially Yemen and Bahrain). Since the settlement of Iranian Zoroastrian in southern and eastern parts of the Peninsula, Arab neighbor tribes gradually tended to communicate with Zoroastrians and eventually accepted the new religion. Based on the current evidence, the spread of Zoroastrian religion across the peninsula was mostly through the commercial relationships as well as the presence of Sasanid guards in eastern borders of peninsula in order to control the rebellious Arab tribes. The present article is aimed to answer two questions: How did Zoroastrian religion spread across the southern and eastern part of the Arabian Peninsula? And what was the relationship of the Prophet (pbuh) and Zaroastrians in the Peninsula? Applying explanatory-interpretative method and employing historical sources, this research reached to these conclusions: The spread of Zoroastrian religion across the peninsula initially was the result of military actions and deploying troops in southern parts, while in eastern regions the spread was due to the proximity to Iran, commercial trips and also the presence of Sassanid guards in the borders. The interaction between the Prophet and Zoroastrians initially began by sending letters and continued with no military involvement. No evidence of compulsory abandonment of Zaroastrian religion or forceful submission to Islam exists at these communications. Zoroastrians had to pay Islamic ransom to get permission to live safe inside the Islamic territory.
Arabian Peninsula, the Prophet, Sassanid Period, Zaroastrians, Ransom
جزیره العرب, پیامبر, دورۀ ساسانی, زرتشتیان, جزیه
27
56
http://journal.isihistory.ir/browse.php?a_code=A-10-73-14&slc_lang=fa&sid=1
2017/05/282017/05/28
1396/3/7
2017/05/282017/05/28
1396/3/7
Osman
Yosefi
عثمان
یوسفی
0031947532846001884
0031947532846001884
No
Shahram
Yosefifar
شهرام
یوسفی فر
0031947532846001885
0031947532846001885
No
Hossein
Alibeigi
حسین
علی بیگی
0031947532846001886
0031947532846001886
Yes
fa
بررسی مقایسهای روند زمانی و جغرافیایی گسترش دین اسلام در ایران
A comparative study on the trend of spreading
Islam in Iran in terms of Time and Geography
مناطق و شهرهای ایران، در شرایط و زمانهای مختلف دین اسلام را پذیرفتند. در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی ـ استنتاجی، مسئله روند زمانی و جغرافیایی گسترش اسلام در ایران و عوامل تأثیرگذار بر آن بررسی میشود. یافتههای پژوهش نشان میدهد شهرهایی مانند قزوین، اصفهان و قم در پذیرش اسلام پیشگام بودند. اصفهان را میتوان اولین شهر اسلامی ایران دانست. در مناطقی مانند آذربایجان، ماوراءالنهر و سواحل دریای مازندران، سختگیریهایی برای گسترش اسلام انجام شد؛ اما فعالیت خرمدینان عامل اصلی گسترش اسلام در آذربایجان بود. در ماوراءالنهر، خراسان و سیستان نیز فعالیتهای فرقههای بهآفریدیه، جهمیه، کرامیه و خوارج، نقشی تعیینکننده در گسترش اسلام داشت. گرایش مردم دیلم و طبرستان به اسلام، بیش از همه، نتیجه تبلیغات علویان است. شهر آمل اولین شهر اسلامی این منطقه به شمار میآید. به دلیل روحیات مردم فارس، دین زرتشت در آنجا بیش از نقاط دیگر دوام آورد؛ ولی در نتیجۀ فعالیتهای فرقههای اسلامی و اقدامات شیخ ابواسحاق کازرونی در آن منطقه نیز دین اسلام بر آیین زرتشتی غلبه کرد.
Regions and towns in Iran embraced Islam at various times and conditions. This research by applying descriptive analytical inductive approach, studies on the trend of spreading Islam in Iran in terms of time and geography with a consideration of influential aspects on the issue. Findings show that Qazvin, Isfahan and Qom were among the pioneer regions that embraced Islam. Isfahan is recognized as the first Islamic town in Iran. Azerbaijan, Transoxania and Caspian sea coastal region, although faced strict hardship in expansion era, Khorramdin adherents played a key role in spreading Islam at Azerbaijan region. Some sects like Bih- Afarids, Jahmies, Karramiyyas and kharijites greatly influenced on the spread of Islam in Transoxania, Khorasan and Sistan. Alavids’ religious propaganda in Daylam and Tabarestan had a great contribution in embracing Islam in the region. Amol is considered as the first Islamic town in this area. In Fars region, Zoroastrian religion survived longer than the other regions because of the peculiarity of its people, however with the efforts of sectarian activist, Sheikh Abu Ishaq Kazerooni, Islam eventually overcame the Zoroastrian religion.
Iran, Islam, Zorostarian, Rashidins, Omavids, Abbasids
ایران, دین اسلام, دین زرتشتی, خلفای راشدین, امویان, عباسیان
57
81
http://journal.isihistory.ir/browse.php?a_code=A-10-73-15&slc_lang=fa&sid=1
2017/05/282017/05/282017/05/28
1396/3/7
2017/05/282017/05/282017/05/28
1396/3/7
Sasan
Tahmasbi
ساسان
طهماسبی
0031947532846001887
0031947532846001887
Yes
fa
ضعف و سقوط حکومت ممالیک؛ دلایل و زمینههای اقتصادی
Weakening and Collapse of Mamluks: the economic basis
حکومت ممالیک، بهرغم گذشته باشکوه خود، به تدریج دچار ضعف و در نهایت فروپاشی شد. کالبدشکافی این مسئله، همواره ذهن مورخان را به خود مشغول ساخته است. از اینرو پژوهش حاضر در پی پاسخ به این پرسش اساسی است که مهمترین عوامل اقتصادی مؤثر در سقوط ممالیک کداماند؟
نوشتار پیش رو به روش توصیفی ـ تحلیلی و با بهرهگیری از منابع معتبر، دریافته است که ضعف و فروپاشی این حکومت، افزون بر زمینههای سیاسی مانند فقدان مشروعیت، اختلافات و کشمکشهای داخلی، بحرانهای جانشینی، وقوع شورشها و تهاجم عثمانیها بر اثر مجموعهای از عوامل اقتصادی رخ داد. در رأس این عوامل میتوان به وقوع بحرانهای اقتصادی، کشف دماغه امیدنیک و در نتیجه، از رونق افتادن مسیرهای تجاری ممالیک، وقوع بلایا و حوادث طبیعی، رکود اقتصادی، کاهش تولید، فساد اداری، احتکار و نارضایتی عمومی اشاره کرد؛ محورهایی که ممکن است در کنار دلایل سیاسی، هر حکومتی را با خطر تضعیف و فروپاشی مواجه سازد.
Mamluks despite their glorious past gradually became weak and finally collapsed. As this fact has always been a question for historians, this research from the view point of economic issues, seeks to find the main economic factors which collaborated in Mamluks fall.
Applying descriptive analytical approach, the study confirms that a bulk of economic in addition to political issues put serious effect on the fall of Mamluk authority. Political issues such as: the lack of legitimacy, civil conflicts, succession crisis and Ottoman’s frequent invasions should also be considered in the subject. In fact economic crisis as well as the discovery of “Cape of Good Hope” which resulted to the abandonment of Mamluk trade routes beside other problematic issues like: natural catastrophes, recession, poor production industry, administrative corruption, hoard and public discontent, led to the collapse of Mamluks. Indeed economic crisis along with political issues may lead to the collapse of any other administration.
Mamluks , weakening and fall, recession , administrative corruption, Cape of Good Hope .
ممالیک, ضعف و سقوط, دلایل و زمینهها, کاهش تولید, رکود اقتصادی, فساد نظام اداری ـ اقتصادی, کشف دماغه امیدنیک
83
106
http://journal.isihistory.ir/browse.php?a_code=A-10-73-16&slc_lang=fa&sid=1
2017/05/282017/05/282017/05/282017/05/28
1396/3/7
2017/05/282017/05/282017/05/282017/05/28
1396/3/7
Norallah
Karimian
نورالله
کریمیان
0031947532846001888
0031947532846001888
Yes
Imam ali
Shabani
امامعلی
شعبانی
0031947532846001889
0031947532846001889
No
Mohammad
Ghazvini Nazmabadi
محمد
قزوینی نظم آبادی
0031947532846001890
0031947532846001890
No
fa
تأثیر عوامل جغرافیایی بر ساختار سیاسی گیلان پیش از ورود روسها
The Influence of Geographical Factors on the Political Structure of Gilan before the Domination of Russians
گیلان به سبب قرار داشتن در حصار طبیعی دریای خزر از یکسو و رشته کوه مرتفع پوشیده از جنگل البرز از سوی دیگر، همچنین به سبب داشتن آب و هوای بسیار مرطوب و پرباران، از نظر جغرافیایی با بیشتر نواحی ایران متمایز است. گیلان به سبب این توانهای محیطی، از شرایط انسانی، اقتصادی و ساختار سیاسی خاصی برخوردار بوده است. این ایالت ـ که به صورت جزیرهای از سایر نواحی خلافت شرقی جدا افتاده بود ـ هرگز به طور کامل و پیوسته به تسلط نیروهای خلافت و حتی نیروهای خارجی چون مغولان درنیامد. این منطقه همواره به دست حکمرانان محلی اداره میشد که اگرچه با هم اشتراکات و ارتباطاتی داشتند، اما مستقل از یکدیگر در قسمتهای مختلف گیلان حکمرانی میکردند. ساختار انسانی، سیاسی و فرهنگی گیلان تا زمان تسلط روسها بر گیلان و شکسته شدن حصار طبیعی آن با ساخت راههای کاروانرو و شوسه ثابت مانده بود.
در این پژوهش با بررسی توان محیطی گیلان و وضع سیاسی منطقه نشان داده شد وجود مرزهای طبیعی، قومی و فرهنگی علت اصلی استقلال و دوام حکومتهای محلی در گیلان و دیلمان بود.
Gilan province, surrounded by auspicious natural environment namely Caspian sea and Alborz mountain chains covered by woods and having wet weather, is a geographically distinct area in Iran. This environment made particular conditions for Gilan in terms of human, economic and political issues. The isolated province from eastern caliphate, Gilan never fully surrendered to the domination of caliphate or Mughols. The province used to be ruled over by the local commanders independently. The structure of human, politics and culture in Gilan shows stability before domination of Russians who broke the natural fence of surroundings by road constructions. Studying on the environmental and political potential of Gilan province, this research states that independence and survival of local governments was the result of natural environmental, ethnical and cultural borders surrounding Gilan and Dylaman.
environmental potential, Gilan, Deylaman, Gilan, Gilan historical geography
توان محیطی, گیلان, دیلمان, تاریخ گیلان, جغرافیای تاریخی گیلان
107
124
http://journal.isihistory.ir/browse.php?a_code=A-10-73-17&slc_lang=fa&sid=1
2017/05/282017/05/282017/05/282017/05/282017/05/28
1396/3/7
2017/05/282017/05/282017/05/282017/05/282017/05/28
1396/3/7
Mohammad
mahmoudpour
محمد
محمودپور
0031947532846001891
0031947532846001891
Yes
Ahmadreza
Khezri
احمد رضا
خضری
0031947532846001892
0031947532846001892
No
Hossein
GharaChanlo
حسین
قرچانلو
0031947532846001893
0031947532846001893
No
fa
جایگاه امیرخسرو دهلوی در تاریخنگاری هند
The Status of Amir-Khosrow Dehlavi
in the Historiography of India
ورود اسلام به شبهقاره هند، افزون بر تحولات مذهبی، تغییرات اجتماعی و سیاسی مهمی در پی داشت و موجب تحولات عمیق فرهنگی نیز شد. از جمله مهمترین جلوههای این تحولات، ایجاد سنت تاریخنگاری در این سرزمین بود. در واقع، با استقرار اسلام در شمالغربی هند، تألیفات تاریخی به عنوان شاخهای از ادبیات در شبهقاره به سوی پیشرفت گام برداشت. وجه غالب در تاریخنگاری هند اسلامی، سیطرۀ زبان فارسی و دیدگاههای تاریخنگارانۀ ایرانی بر آن است. بنابراین میتوان ادعا کرد شروع تاریخنگاری در شبهقارۀ هند متأثر از تاریخنگاری ایرانی و به زبان فارسی بوده است. تواریخ فارسی دورۀ حاکمیت سلاطین دهلی، از منابع اصلی تاریخ هند دورۀ میانه به شمار میآیند. مؤلفههای متعددی چون بینش مورخان، نحوۀ گزینش رویدادها، منابع مورد استفاده، روشهای تاریخنگاری، ابزارهای سنجش درستی رویدادها، شیوههای تدوین و تنظیم دادهها، خاستگاه اجتماعی و ادبیات به کار گرفته شده در هر مورخ، منحصر به فرد به نظر میرسد.
از جمله افرادی که تا کنون نقش وی در تاریخنگاری هند مغفول مانده، امیرخسرو دهلوی (652 - 725ق) است. در پژوهش حاضر تلاش شده با روش تحلیل متنی و گفتمانی، جایگاه امیرخسرو دهلوی و نقش وی در تاریخنگاری هند بررسی شود. بر اساس مقایسۀ آثار تاریخنگاری در دورۀ مورد نظر، به نظر میرسد با وجود اینکه امیرخسرو مورخی حرفهای نبود، اما دادههای تاریخی نابی متأثر از احوال و شرایط زمان خود از تاریخ هندوستان را از دریچه ادبیات بازتاب داده است.
The entrance of Islam to the Indian sub-continent put a great effect on a range of developments from religion to socio-political and cultural issues. Historiography was among significant developments which later on by spreading Islam in North West part of sub-continent flourished as a branch of literature. The domination of Persian language and Persian views in historiography on the Islamic Indian historiography determines the deep influence of Iranian historiography on the Indian’s. In fact Indian historiography initially began to improve by producing works in Persian language at the time of Delhi Sultans. Those works are in fact considered as major sources in studying medieval Indian history. Within every unique work, various components which are considered or employed by the historian is identifiable. The components like: the view points of historian, selection policy in terms of historical events, the sources employed be historian, the methods of historiography, the tools to examine the facts, the methods applied in collecting and sorting data, the social grounds and literature applied in every individual work seems unique. Amir Khosrow Dehlavi is among those scholars whose status in Indian sub-continent historiography has been neglected. This research studies on his works and his role in medieval Indian historiography. Applying context and discourse analysis method, the survey reveals that Amir Khosrow, although is not seen as a professional historiograph, he was able to reflect some historical facts about his time as well as the history of India through the mirror of literature.
Amir Khosrow Dehlavi, historiography, India, Delhi's Sultans, literature
امیرخسرو دهلوی, تاریخنگاری, هندوستان, سلاطین دهلی, ادبیات
125
151
http://journal.isihistory.ir/browse.php?a_code=A-10-73-18&slc_lang=fa&sid=1
2017/05/282017/05/282017/05/282017/05/282017/05/282017/05/28
1396/3/7
2017/05/282017/05/282017/05/282017/05/282017/05/282017/05/28
1396/3/7
Syavash
Yari
سیاوش
یاری
0031947532846001894
0031947532846001894
Yes
Moslem
Solaymanian
مسلم
سلیمانیان
0031947532846001895
0031947532846001895
No