fa
jalali
1398
4
1
gregorian
2019
7
1
1
34
online
1
fulltext
fa
رویکرد انتقادی به ادوار تمدن اسلامی
در نگره نویسندگان امروز ایران
Critical Approach to Islamic Civilization
periods in View of Iranian contemporary writers
تمدن اسلامی به مثابه یک واقعیت و دارای هویت استقلالی (تمدن به مثابه حقیقت) یا امری اعتباری برآمده از نوع زیست اجتماعی مسلمانان (تمدن به مثابه یک وضعیت)، از مسائل پر چالش و قابل تأمل تمدنپژوهی است. از مباحث معطوف به تمدن اسلامی، سیر تاریخی یا دورههای حیاتی آن است. برخی آن را در گذر تاریخ بررسیدهاند و عدهای برای آن الگویی حیاتمند قائل شده و مراحلی چون تکون و پیدایی، رشد، گسترش و شکوفایی، ایستایی و رکود و نیز انحطاط یا افول برشمردهاند، هر چند در خصوص زمانبندی مراحل یا ترتیب تاریخی آن همنظر نیستند. نقطه مشترک همه اینان، پذیرش شکوفایی آن در قرن چهارم هجری است. مقاله حاضر با رهیافتی انتقادی و به روش مقایسهای، به این پرسش محوری پاسخ میدهد که نگرههای ابراز شده در خصوص ادوار تمدن اسلامی، از چه مزایا و مشکلاتی برخوردار است؟ رهاورد پژوهش آن است که بیشتر دیدگاههای موجود، به سبب داشتن ابهامها و اختلاط مرزهای مفهومی، عدم تعیین شاخص، نامشخص بودن مبادی تاریخی و نیز کاستیهای نظری به ویژه در همآمیزی مرز وجود حقیقی یا اعتباری تمدن، از استحکام علمی قابل دفاعی برخوردار نبوده و طبعاً نیازمند بازنگری جدی و اساسی هستند. از منظر این مقاله اساساً برای تمدن اسلامی نمیتوان سیری حیاتی شناسایی کرد، بلکه باید آن را در دورههای مختلف و در سرزمینهای مختلف بررسی کرد، بی آنکه بتوان الگویی تغییر ناپذیر برای آن نشان داد.
Islamic civilization as a reality and having an independent identity (civilization as reality) or validity coming from the social life of Muslims (civilization as a situation) is one of the most challenging and deliberative issues in civilization research. From topics related to Islamic civilization, is its historical revolution or vital periods. Some have considered it in the course of history, and some have considered a vital pattern for it and enumerate it of stages such as genesis, growth, flourishing and development, cease and stagnancy, and also degeneration or decline. However, they do not agree on the historical order of stages. The common point among them is acceptance of its flourishing in the fourth century AH. The present article by a critical method and in a comparative way respond to this basic question that what are the advantages and disadvantages of the views expressed about Islamic civilization periods? The result of the research is that most of the existing views had no defensible scientific strength and require a serious and fundamental review because of having ambiguities and combination of conceptual boundaries, the uncertainty of the indicator, undefined historical basis, and also theoretical shortcomings specifically in the interlaced boundary of real or valid existence of civilization. From the perspective of this article, a vital revolution cannot be identified for Islamic civilization, rather it has to be considered in different periods and different lands without being able to indicate an immutable pattern for it.
Islamic civilization periods, Islamic civilization, Critical approach, Islamic renaissance, Islamic culture.
ادوار تمدن اسلامی, تمدن اسلامی, رویکرد انتقادی, رنسانس اسلامی, فرهنگ اسلامی.
0
0
http://journal.isihistory.ir/browse.php?a_code=A-10-73-85&slc_lang=fa&sid=1
2020/04/19
1399/1/31
2020/04/19
1399/1/31
Alireza
vasei
علیرضا
واسعی
0031947532846002459
0031947532846002459
Yes
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
fa
نسبت دانش و قدرت در عصر اموی:
سیاستهای فرهنگی امویان علیه شیعیان
The proportion of knowledge and power in the Umayyad period: Umayyad cultural policies against Shiites
تولید دانش در هر دوره تاریخی برآیند نقش آفرینی کنشگران در مناسبات قدرت است. از اینرو بررسی نسبت دانش و قدرت اهمیتی اساسی در بازشناسی فضای گفتمانی دورههای تاریخی خواهد داشت. با فرض اینکه دانش دلالت بر هر آن چیزی دارد که کاربران یک جامعه به عنوان دانش تلقی مینمایند، در این مقاله نسبت دانش و قدرت در عصر اموی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. چارچوب نظری مقاله، مدل میشل فوکو در تحلیل نسبت قدرت و دانش است. از کاربست این مدل چنین بر میآید که امویان فاقد مشروعیت دینی لازم جهت حکومت بر جامعه اسلامی بودند. از این روی نیازمند صورت بندی جدیدی از دانش بودند که بتواند با پر کردن خلأ مشروعیت دینی، زمینه تنظیم رفتار اجتماعی مسلمانان در مناسبات جدید قدرت را فراهم کند. به همین سبب تلاش کردند تا از مهمترین منابع دانش در جامعه صدر اسلام یعنی حدیث، شعر و قصهپردازی به منظور ترمیم بحران مشروعیت دینی خود بهره ببرند. به این ترتیب با جعل احادیث، منع از روایت احادیث ناظر بر فضایل اهلبیت و سرودن شعر و قصهپردازی در بزرگداشت خود، دانشی تولید کردند که ضمن منحرف جلوه دادن اهلبیت از اصول عقاید اسلامی، زمینه به حاشیه راندن شیعیان از مناسبات قدرت و دستیابی خود به اقتدار لازم جهت تداوم حکومت را فراهم کنند.
Knowledge production at any moment in history is the result of the powerful historical agent’s role. Therefore, considering the proportion of knowledge and power would have a fundamental significance in the historical period’s discourse atmosphere recognition. According to the assumption that knowledge implies everything that users of a community deem as knowledge, this article considers the proportion of knowledge and power in the Umayyad period. The theoretical framework of the article is Michel Foucault’s model in analyzing the proportion of power and knowledge. Using this model indicates that the Umayyad lacked the necessary religious legitimation to rule the Islamic society. Therefore, they needed a new form of knowledge to regulate the social behavior of Muslims in new power by filling the religious legitimation vacancy. For this reason, they tried to take advantage of knowledge most significant sources in the early Islamic Society that is Hadith, poetry, and storytelling to recover their religious legitimation crisis. Hence, by forging the hadiths, prohibiting the narration of hadiths on the virtues of Ahl al-Bayt, and composing poetry and storytelling to their honor, they produced a knowledge that while showing Ahl al-Bayt to became deviated from Islamic beliefs principles, provides a background to marginalize the Shiites from power to achieve the necessary authority to sustain the government.
Umayyad, Hadith forging, Storytelling, Michel Foucault, The proportion of knowledge and power.
امویان, جعل حدیث, داستان سرایی, میشل فوکو, نسبت دانش و قدرت.
0
0
http://journal.isihistory.ir/browse.php?a_code=A-10-73-86&slc_lang=fa&sid=1
2020/04/192020/04/19
1399/1/31
2020/04/192020/04/19
1399/1/31
Mohammad
Hassan beigi
محمد
حسن بیگی
mohaamad.beigi@gmail.com
0031947532846002460
0031947532846002460
Yes
دانشگاه اراک
Mojtaba
Heydari
مجتبی
حیدری
moheydari@yahoo.com
0031947532846002461
0031947532846002461
No
دانشگاه فرهنگیان اراک
fa
مؤلفههای هویّت شیعی اسماعیلیان و فاطمیان
در کتاب افتتاحالدعوه قاضینعمان
Shiite Identity components of Isma'ilis
and Fatimids in Iftitah Al Dawat of Qazi nauman
اسماعیلیان نخستین، پس از مرگ اسماعیل بن جعفرصادق، امامت را بر فرزندش محمد نهادند و از امامیه جدا شدند. این جماعت در سال 297 موفق شدند، خلافتی شیعی به نام فاطمیان در مغرب تأسیس کنند. فاطمیان در سال 358 مصر را تصرف کردند و موفق شدند دامنه نفوذ دولت شیعی اسماعیلی را تا مغرب، یمن، شام، ایران، عراق و حتی هند بگسترانند و هویت شیعی را ترویج کنند. یکی از راههای، پیبردن به میزان توجه به مؤلفههای هویّت شیعی در دولت فاطمی، بررسی محتوایی منابعی است که در آن زمان، توسط نویسندگان یا داعیان اسماعیلی به نگارش درآمدهاست. در این میان، کتاب افتتاحالدعوه قاضی نعمان که از منابع اصلی اسماعیلیان است اهمیت زیادی دارد. این کتاب در سال 346 تألیف شده و به آغاز دعوت اسماعیلیان در یمن و زمینههای استقرار خلافت فاطمی در مغرب پرداخته است. مسئله اصلی پژوهش این است که کتاب افتتاح الدعوه قاضی نعمان، به چه میزان بر مؤلفههای هویّت شیعی اسماعیلیان و فاطمیان مغرب توجه کردهاست؟ با استفاده از روش تحلیل محتوا، روشن شد که در این کتاب مؤلفههایی مانند امام علی، اهل بیت، امام حسن، امام حسین دارای بیشترین تکرار و مؤلفههایی مانند وصایت، رجعت، اربعین، غدیرخم، فاطمه الزهرا، وکلای شیعی، مساجد شیعی و دانشمندان شیعی دارای کمترین تکرار و توجهاند.
Early Isma'ilis, after the death of Isma'il ibn Ja'far al-Sadiq (AS), donated the Imamate to his son Mohammed and were separated from Imamiyyah. They succeeded to establish the Shiite caliphate called Fatimid in Maghrib in 297 AH. Fatimids conquered Egypt in 358 AH and succeeded in expanding the influence scope of Isma'ili Shiite government to Maghrib, Yemen, Sham, Iran, Iraq and even India and promoting Shiite identity. One way of understanding the extent of attention to Shiite identity components in the Fatimid government is to consider the content of the sources written by Isma'ili writers and missionaries at the time. Among them, Iftitah Al Dawat of Qazi Nauman that is one of the main sources of Isma'ilis is very significant. This book has compiled in 346 AH and contains the beginning of Ismaili’s invitation to Yemen and the establishment background of the Fatimid Caliphate in Maghrib. The main question of this research is that how much attention is paid to Shiite Identity components of Isma'ilis and Fatimids in Iftitah Al Dawat of Qazi Nauman? by using content analysis method, it became clear that in this book components such as Imam Ali (AS), Ahl al-Bayt, Imam Hassan (AS), Imam Hussain (AS) have the most repetition and components such as Wisayat, Reja'at, Arba'in, Ghadir Khum, Fatemeh Al-Zahra, Shiite lawyers, Shiite mosques and Shiite scholars have the least attention and repetition.
Isma'ilis, Iftitah Al Dawat, Fatimids of Maghrib, Qazi Nauman, Shiite Identity.
اسماعیلیان, افتتاحالدعوه, فاطمیان مغرب, قاضی نعمان, هویّت شیعی.
0
0
http://journal.isihistory.ir/browse.php?a_code=A-10-73-87&slc_lang=fa&sid=1
2020/04/192020/04/192020/04/19
1399/1/31
2020/04/192020/04/192020/04/19
1399/1/31
Farhad
parvaneh
فرهاد
پروانه
farhad.parvaneh@yahoo.com
0031947532846002462
0031947532846002462
No
دانشگاه لرستان
Mojtaba
Gravand
مجتبی
گراوند
Garavand.m@lu.ac.ir
0031947532846002463
0031947532846002463
Yes
دانشگاه لرستان
داریوش
نظری
nazari.d@lu.ac.ir
0031947532846002464
0031947532846002464
No
دانشگاه لرستان
allaodin
shahrokhy
علاءالدین
شاهرخی
shahrokhi.a@lu.ac.ir
0031947532846002465
0031947532846002465
No
دانشگاه لرستان
fa
تحولات مفهومی «محراب»،
با تأکید بر منابع قرن سوم وچهارم هجری
Conceptual changes of Mihrab, emphasizing
on third and fourth century AH sources
واژه «محراب» پیش از اسلام وجود داشت. محراب پس از فتوحات اسلامی، یکی از مؤلفههای اصلی مساجد اسلامی شد. تغییر در ساختار و کارکرد محراب در این دو دوره به شیوههای گوناگون قابل بررسی است. بررسی تحولات مفهومی یکی از روشهای مطالعات تاریخی است. این نوشتار بر آن است تا از طریق استخراج دادههای منابع اسلامی اعم از کتابهای لغت، تفسیر، منابع تاریخی و جغرافیایی قرن سوم و چهارم که این واژه بارها در آنها به کار رفته، بخشی از تحولات مفهومی آن را که منعکس کننده تحولات کارکردی و ساختاری محراب درگذر زمان است، بررسی کند. در این پژوهش از روش مطالعۀ زمان گذر (معناشناسی تاریخی) استفاده شدهاست. این روش تحولات معنایی را در چهار نوع تخصیص، توسیع، تنزل و ترفیع مطالعه میکند. کاربرد این روش در بررسی تحولات معنایی واژه محراب در متون نشان میدهد که این واژه از دلالت بر کل به دلالت بر جزء؛ از معنای عام به خاص (تخصیص معنایی) و همچنین از معنای غیردینی به معنای صرفاَ دینی (ترفیع معنایی) تغییر یافته است.
Mihrab existed before Islam. This word became one of the main components of Islamic mosques after the Islamic conquest. Structure and function changes of Mihrab during these two periods could be considered in various methods. Considering conceptual changes is one of the historical studies methods. This article aims to investigate a part of conceptual changes that reflects Mihrab’s structural and functional changes over time through collecting Islamic sources data such as dictionaries, interpretive texts, geographical and historical sources of the third and fourth centuries AH in which this word has been used many times.
In this research, the method of studying time passage (historical semantics) has been used that study semantic changes in four types of narrowing, widening, degeneration and elevation. Using this method in studying semantic changes of the word Miharb in texts indicates that this word has changed semantically from implication of the whole to implication of the component, from general meaning to specific meaning (semantic allocation), and also from secular meaning to merely religious one (semantic promotion).
Mosque, Mihrab, Historical semantics, Islamic architecture.
مسجد, محراب, معناشناسی تاریخی, معماری اسلامی.
0
0
http://journal.isihistory.ir/browse.php?a_code=A-10-73-88&slc_lang=fa&sid=1
2020/04/192020/04/192020/04/192020/04/19
1399/1/31
2020/04/192020/04/192020/04/192020/04/19
1399/1/31
Fariba
Pat
فریبا
پات
f.pat@alzahra.ac.ir
0031947532846002466
0031947532846002466
Yes
دانشگاه الزهرا
Nafiseh
Sabaei
نفیسه
صبایی
n.s 1899@yahoo.com
0031947532846002467
0031947532846002467
No
دانشگاه الزهرا
fa
بررسی انتقادی سنّتِ عجایبنگاری در جهان اسلام؛
مطالعه موردی عجایبالمخلوقات زکریای قزوینی
Critical Study of wonder book writing
tradition in the Islamic World; A case study
on Zakaria Qazvini's ʿAjāʾib al-Makhlūqāt
عجایبنگاری از سنّتهای رایج در تاریخ نگاری اسلامی بودهاست. عجایبنگاری در آغاز به مثابه یکی از گونههای جغرافیانگاری و کیهانشناسی اسلامی به وجود آمد و در واقع محصول مشترک تاریخ طبیعی و جغرافیانگاری است. عجایبنامهها را میتوان شکلهای منحصر به فردی از دایرهالمعارفها به شمار آورد که از حیث ادبی، کیهانشناسی، جغرافیا و تاریخ طبیعی قابل توجهاند. در عجایبنامه معمولاً امر واقع با امر غیرواقع در هم میآمیزد و پدیدهها با بیانی ادبی و اغراقگونه و بیتحقیق و نقد توضیح داده میشوند. در تمدن اسلامی عجایبنامههای متعددی نگاشته شدهاست. یکی از کاملترین و جامعترین آنها، عجایب المخلوقات و غرایب الموجودات زکریای قزوینی است. قزوینی در این اثر در قامت یک عالِم طبیعی ظاهر شده و به توضیح مباحث علمی متداول پرداخته است. پرسش اساسی اینجاست که آیا میتوان عجایبنامهها را آثاری علمی و معرفتافزا دانست؟ پژوهش حاضر با روش تحلیلی - تطبیقی، توضیح داده که عجایبنامهها متعلق به آن بخش از نظام دانایی اسلامی است که مقابل رویکردهای عقلی ـ انتقادی و تجربی قرار میگیرد. به دیگر سخن بررسی متن اثر قزوینی و آثار مشابه دیگر حاکی از آن است که مفهوم علم در جهان اسلام از سده ششم به بعد، تا چه میزان با مفهومی که دانشمندان اسلامی در سدههای سوم و چهارم در نظر داشتند دگرگون شده و به انحطاط گراییده است. بر اساس یافتههای این پژوهش عجایبنگاری محصول دوره انحطاط علوم در تمدن اسلامی و دور شدن از رویکردهای عقلی ـ انتقادی، تجربی و مشاهدهگرانه است.
Wonder book writing has been of customary traditions in Islamic historiography. Wonder book writing first emerged as one type of Islamic geography and cosmology and in fact, it is the common product of natural history and geography. ʿAjāʾib Namah could be considered as unique forms of encyclopedias that are remarkable in terms of literary, cosmology, geography and natural history. In ʿAjāʾib Namah real thing is usually interlace with the unreal and phenomena are explained in a literary and exaggerated way without research and criticism. Multiple ʿAjāʾib Namah has been written in Islamic civilization. One of the most complete and comprehensive among them is Zakaria Qazvini's ʿAjāʾib al-Makhlūqāt. In this work, Qazvini has appeared as a natural scientist and has explained common scientific topics. The key question is whether ʿAjāʾib Namah could be considered as scientific works? This study by using the analytical-comparative method explains that ʿAjāʾib Namah belongs to that part of the Islamic knowledge system that is opposed to rational-critical and empirical approaches. In other words, considering the text of Qazvini's work and other similar works indicates that to what extent the concept of science in the Islamic world from the sixth century onwards has changed and degenerated from the one that Islamic scholars contemplated in the third and fourth centuries. According to the findings of this study, wonder book writing is the product of the science degeneration period in Islamic civilization and getting away from rational, critical, empirical and observational approaches.
Zakaria Qazvini, ʿAjāʾib al-Makhlūqāt, Wonder book writing, Cosmology, Islamic sciences.
زکریای قزوینی, عجایبالمخلوقات, عجایبنگاری, کیهانشناسی,
علوم اسلامی.
0
0
http://journal.isihistory.ir/browse.php?a_code=A-10-73-89&slc_lang=fa&sid=1
2020/04/192020/04/192020/04/192020/04/192020/04/19
1399/1/31
2020/04/192020/04/192020/04/192020/04/192020/04/19
1399/1/31
Amir Hossein
hatami
امیرحسین
حاتمی
hatami@hum.ikiu.ac.ir
0031947532846002468
0031947532846002468
Yes
دانشگاه بینالمللی امامخمینی قزوین
fa
سنتگرایی و نوآوری در نقوش سکههای افشاریه
Traditionalism and Innovation
in Afsharid Coins engravings
سکه از مهمترین منابع مطالعه تاریخی جوامع است. سکه میتواند زوایای تاریک و روشن وضع سیاسی- مذهبی و اقتصادی جوامع را روشن کند. دوره کوتاه افشاریه، بهواسطه ضرب مسکوکات متنوع از منظر نقوش، مضامین و نوشتار روی آنها، در گستره جغرافیایی از قفقاز تا ایالتهای هندوستان، از اهمیت خاصی در سکهشناسی برخوردار است. سوال اصلی پژوهش این است که سکههای دوره افشاری از نظر طرح و نقش چه وضعی داشت و چه تفاوتی با دورههای قبل و بعد داشته است؟ در این پژوهش، بهشیوه تطبیقی، ضرب سکه در دوره افشاری، از تأثیرپذیری از سنت مسکوکات پادشاهان صفوی و شیوه ضرب سکه در شبهقاره هند، تا نوآوریهای خاص ضرابخانههای افشاری، بررسی شده و مسکوکات آن با مسکوکات پیش از افشاریه مقایسه شدهاست. یافته پژوهش نشان میدهد که رویکرد نادر در ضرب سکهها، دفاع از کیان ایران، اقتدار شاهانه، کشورستانی و واقعیتگرایی در بهکارگیری القاب و عناوین بود در حالیکه جانشینان او به سنت ضرب سکه در دوره صفوی بازگشته بودند.
Coin is of the most important sources for studying societies in the past and can shed a light on dark aspects of society’s political-religious and economical status. The short period of Afsharid is of particular importance in the history of coin due to the various coinage from the perspective of engravings, concepts and written words on them, in geographical landscape from Caucasia to India’s states. The main question of the research is that how were the Afsharid coins engravings and how they differ from those of before and after periods? This research through a comparative method has studied the coinage process in Afsharid Period from being influenced by Safavid king’s tradition and coinage method in the Indian subcontinent to specific innovations of Afsharid mints, and its coinage has been compared with other coinage before Afsharid period. The finding of research indicates that Nader’s approach in coinage was defending Iran’s corporeality, royal authority, conquest and realism in applying labels and titles, whilst his successors had returned to the coinage tradition of Safavid period.
Afsharid, coinage, Afsharid Coins, Historical sources.
افشاریه, سکهشناسی, سکههای افشاریه, منابع تاریخی.
0
0
http://journal.isihistory.ir/browse.php?a_code=A-10-73-90&slc_lang=fa&sid=1
2020/04/192020/04/192020/04/192020/04/192020/04/192020/04/19
1399/1/31
2020/04/192020/04/192020/04/192020/04/192020/04/192020/04/19
1399/1/31
Siyavash
amraei
سیاوش
امرایی
amraee.si@fh.lu.ac.ir
0031947532846002469
0031947532846002469
No
دانشگاه لرستان
jahanbakhsh
savagheb
جهانبخش
ثواقب
Savagheb.j@lu.ac.ir
0031947532846002470
0031947532846002470
Yes
دانشگاه لرستان
sahm al din
khazaei
سهم الدین
خزایی
Khazaei.a@lu.ac.ir
0031947532846002471
0031947532846002471
No
دانشگاه لرستان
shahab
sheydani
شهاب
شیدانی
Shahidani.sh@lu.ac.ir
0031947532846002472
0031947532846002472
No
دانشگاه لرستان