fa
jalali
1400
4
1
gregorian
2021
7
1
1
42
online
1
fulltext
fa
فهرست مقالات
0
0
http://journal.isihistory.ir/browse.php?a_code=A-10-1044-4&slc_lang=fa&sid=1
2023/02/23
1401/12/4
2021/07/1
1400/4/10
fa
تغییرات مالکیت زمین در سواد (عراق)
در دوره اولیه فتوحات مسلمانان
Land ownership changes in Savad (Iraq) during the first period of Muslim conquests
سقوط ساسانیان ساختارهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه ایران را دگرگون کرد. تغییر مالکیت زمین یکی از نتایج این سقوط بود. با وجود اهمیت این موضوع تاکنون به تغییر مالکیت زمین پس از فتوحات مسلمانان در منطقه سواد (عراق) کمتر پرداخته شدهاست. پرسش اصلی پژوهش این است که چه نوع زمینهایی در سواد وجود داشت و بعد از تسلط مسلمانان بهویژه در دوره سه خلیفه اول، مالکیت این زمینها چه تغییراتی کرد؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد که در سواد مالکیت زمینها به صورت خالصه، تیول، موقوفه، شخصی، بطایح و موات بود. پس از پیروزی مسلمانان، مالکیت زمینهایی که به صلح فتح شده بود تغییر نکرد اما مالکیت زمینهای دیگر تغییر کرد و به صورت صوافی، وقف، اقطاع و اراضی خراجی درآمد. البته تصمیم هر یک از خلفا در این زمینه متفاوت بود.
The fall of the Sassanids changed the political, economical, social and cultural structures of Iran’s society. Changing land ownership was one of the consequences of this fall. Despite the importance of this issue, land ownership changes after the Muslim conquests of Savad (Iraq) have been less considered. The main question of this study is what kind of lands were in Savad and after the dominance of the Muslims, specifically during the period of the first three caliphs’ period, what were the changes of these lands’ ownership? Findings of the study indicate that land ownership of Savad was as Khaleseh (pure), Teuol, Endowment (Waqf), Private, Gift and Mavat (dead land). After the Muslim’s victory, the ownership of the lands that were conquered in peace did not change, but others did and became in the form of savafi, Endowment (waqf), Iqta' and tributary (Kharāj) lands. Although, the decisions of each of the Caliphs were different in this regard.
The Rashidun Caliphs, Sassanid, Savad, Iraq, Conquests, Land ownership.
خلفای راشدین, ساسانیان, سواد, عراق, فتوحات, مالکیت زمین.
5
26
http://journal.isihistory.ir/browse.php?a_code=A-10-1-139&slc_lang=fa&sid=1
2023/02/232021/07/16
1400/4/25
2021/07/12021/10/11
1400/7/19
Mohammad Taghi
Imanpour
Professor, Department of ancient Iran, Ferdowsi University
محمدتقی
ایمان پور
timanpour@um.ac.ir
0031947532846003423
0031947532846003423
Yes
دانشگاه فردوسی مشهد
Ali
najafzade
PhD student of Iran Islamic history, Ferdowsi University
علی
نجف زاده
timanpour@um.ac.ir
0031947532846003424
0031947532846003424
No
دانشگاه فردوسی مشهد
fa
رویکرد اقتصادی خواجه نظام الملک
با تکیه بر سیرالملوک
Economic approach of Nizam al-Mulk relying on Siyar al-mulûk
حمله ترکان سلجوقی بر جامعه و اقتصاد ایرانی تأثیر گذاشت و برای چند دهه موجب رکود فعالیتهای اقتصادی آن جامعه شد. خواجه نظام الملک طوسی (485-408) از دیوانسالاران ایرانی دوره سلجوقی که تجربیات ارزندهای از سنتهای اقتصادی و دهقانی ایران زمین داشت، با نگارش کتاب سیرالملوک، رویکرد و کنشی فعال هم در حوزه نظر و هم درحوزه عمل، درباره مسائل و چالشهای عصر خویش اتخاذ کرد. پرسش اصلی تحقیق این است که با توجه به کتاب سیرالملوک، مهمترین رویکردهای اقتصادی خواجه نظام الملک در ساختار دیوانی و نظامی سلجوقیان چه بودهاست؟ دستاورد تحقیق حاکی از این است که نظارت بر دخل و خرج کشور و عملکرد مالی مقامات، صاحب منصبان دیوانی و مقطعان، ضرورت توجه به حقوق و معیشت رعیت و تودهها، جلوگیری از رشوهستانی دربانان و قضات، ارتقاء معیشتی و ضرورت افزایش بودجه نظامیان، ضرورت اعمال مالیات بر سرزمینهای مغلوب، حمایت از مالکیت دولتی و حکومتی به صورت گسترده و مالکیت خصوصی به صورت محدود و مشروط، مهمترین رویکردهای نظری و عملی خواجه نظام الملک در رابطه با ساختار اقتصادی حکومت سلجوقی بودهاست.
The attack of the Seljuk Turks affected Iranian society and economy and caused an economic downturn of the society for some decades. Nizam al-Mulk Tusi (408-485 AH) was one of the Iranian bureaucrats during the Seljuk period who had valuable experiences of the economic and peasant traditions of Iran and by writing Siyar al-mulûk took an active approach and action in both the theoretical and practical fields about issues and challenges of his era. The main question of the research is what were the most important economic approaches of Nizam al-Mulk in the Seljuk court and military structure based on Siyar al-mulûk? The result of the research indicates that the most important theoretical and practical approaches of Nizam al-Mulk in the economic structure of the Seljuk government were monitoring the country's expenditure and the financial performance of the officials, the bureaucrats, and the judges, the necessity to pay attention to the rights and livelihood of the peasants and masses, preventing the bribery of doorkeepers and judges, improving the livelihood and the necessity to increase the military budget, the necessity of imposing taxes on conquered lands, supporting state and governmental ownership in a broad way and private ownership in a limited and conditional way.
Iqtaʿ, Nizam al-Mulk, Saljuqids, Siyar al-mulûk.
اقطاع, خواجه نظامالملک, سلجوقیان, سیرالملوک.
27
44
http://journal.isihistory.ir/browse.php?a_code=A-10-1-140&slc_lang=fa&sid=1
2023/02/232021/07/162021/06/15
1400/3/25
2021/07/12021/10/112021/10/1
1400/7/9
Nader
Parvin
Assistant professor, Department of Theology, Ilam university
نادر
پروین
parvinnader@gmail.com
0031947532846003425
0031947532846003425
Yes
دانشگاه ایلام
Moslem
Soleimanian
Assistant Professor, Department of History, Ilam University
مسلم
سلیمانییان
m.soleimanian@ilam.ac.ir
0031947532846003426
0031947532846003426
No
دانشگاه ایلام
Farhad
Amorezaei
Assistant professor, Department of Theology, Ilam university
فرهاد
عمورضایی
f.amoorezaei@ilam.ac.ir
0031947532846003427
0031947532846003427
No
دانشگاه ایلام
fa
نقش زنان کاتب بغداد در توسعه علوم و فرهنگ اسلامی در عصر چهارم خلافت عباسی (448-656)
The role of Baghdad scribe women in developing Islamic sciences and culture in the fourth era of the Abbasid Caliphate (448-656 AH)
زنان کاتب در عصر عباسی در صحنههای گوناگون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مشارکت فعال داشتند. پژوهش حاضر با واکاوی زنان کاتب عراق و به ویژه بغداد در عصر چهارم خلافت عباسی (۴۴۸-۶۵۶)، به دنبال پاسخ به این سؤال است که آنها چه نقشی در تحولات فرهنگی و توسعه علوم و فرهنگ اسلامی داشتند؟ این پژوهش بر اساس روش تحقیق تاریخی مبتنیبر روش توصیفی و تحلیلی انجام شدهاست. یافتههای این پژوهش نشان میدهدکه زنان کاتب و خوشنویس در این دوره از جایگاه ویژهای برخوردار بودند. آنها در گسترش علوم و فرهنگ اسلامی به ویژه علوم دینی و نقلی مانند حدیث، وعظ، خطابه و فقه نقش بیشتری داشتند و بسیاری از علما و مشاهیر در محضر درس آنان حضور یافتند. زنان کاتب اجازه نقل حدیث را برای شاگردان صادر میکردند، به طوری که تعدادی از شاگردانشان بعدها در زمره مدرسان نظامیه بغداد درآمدند. برخی از زنان در هنر خوشنویسی استاد بودند و شاگردان مشهوری در این زمینه تربیت کردند. آنها به سبب خط زیبایشان، اَمالی دانشمندان مختلف را برای دیگران مینوشتند و چه بسا از این راه امرار معاش میکردند. زنان کاتب و خوشنویس به دربار خلافت عباسی نیز نفوذ داشتند و نامهها و توقیعات آنها را مینوشتند. آنها خوشنویسی را به درباریان آموزش میدادند. تعدادی از زنان کاتب، دیوان شاعران بزرگ را مینوشتند و یا خود شعر میسرودند و از این جهت به گسترش شعر و ادب عربی کمک میکردند. اهمیت و تقدس قرآن کریم، زنان کاتب را به استنساخ، تذهیب و تفسیر قرآن در سطح وسیع تشویق کرد. برخی از زنان کاتب شیعه نیز در این دوره در نشر و ترویج علوم شیعی نقش مؤثری داشتند.
Scribe women in the Abbasid era were active in various political, social, and cultural fields. Analyzing Iraq scribe women, specifically Baghdad, in the fourth era of the Abbasid caliphate (448-656 AH), the present study seeks to answer the question of what was their roles in cultural changes and the development of Islamic sciences and culture. This study has used a historical research method based on the descriptive-analytical method. Findings indicate that scribe and calligrapher women had a special position in this period. They played a greater role in the development of Islamic sciences and culture, especially religious and narrative science such as ḥadīth, preaching, sermon, and jurisprudence (Fiqh) and many scholars and celebrities attended their classes. Scribe women let students narrate ḥadīth so that some of them became part of the Baghdad military instructors later. Some women were experts in calligraphy and trained famous students in this field. Because of their beautiful handwriting, they wrote Amali of various scholars for others and earned a living in this way. Also, scribe and calligrapher women influenced the court of the Abbasid Caliphate and wrote letters and Tawqi‘ of them. They taught calligraphy to the courts. Some of the scribe women wrote Diwan of great poets or wrote poetry themselves and in this way helped the development of Arabic poetry and literature. The importance and sanctity of the Holy Qur'an encouraged scribe women to transcribe, illuminate and interpret the Qur'an on a large scale. Some Shīʿa scribe women also played an effective role in the publication and promotion of Shiite sciences during this period.
Baghdad, The Abbasid Caliphate, Calligraphy, Scribe women, Islamic sciences.
بغداد, خلافت عباسی, خوشنویسی, زنان کاتب, علوم اسلامی.
45
66
http://journal.isihistory.ir/browse.php?a_code=A-10-1-141&slc_lang=fa&sid=1
2023/02/232021/07/162021/06/152021/08/3
1400/5/12
2021/07/12021/10/112021/10/12021/10/31
1400/8/9
Ali Akbar
Abbasi
Associate Professor, Department of History, University of Isfahan
علی اکبر
عباسی
aa.abbasi@ltr.ui.ac.ir
0031947532846003428
0031947532846003428
Yes
دانشگاه اصفهان
Abbas
Forough Ayin
PhD student of Islamic History, University of Isfahan
عباس
فروغ آئین
abbas_forughi@yahoo.com
0031947532846003429
0031947532846003429
No
دانشگاه اصفهان
Asghar
Foroughi Abri
Associate Professor, Department of History, University of Isfahan
اصغر
فروغی ابری
a.foroughi@ltr.ui.ac.ir
0031947532846003430
0031947532846003430
No
دانشگاه اصفهان
Mojtaba
Khalifeh
Assistant professor, Department of History, University of Birjand
مجتبی
خلیفه
mkhalifeh@birjand.ac.ir
0031947532846003431
0031947532846003431
No
دانشگاه بیرجند
fa
جایگاه و کارکرد نهادهای آموزشی اتابکان فارس (حک. 543- 686)
The position and function of educational institutions of the Salgharians (543-686 AH)
حکومت محلی اتابکان فارس (سلغریان)، با وجود کوچکی قلمرو، از حیث آموزشی و فرهنگی، درخشان و پرتحرک بود. محققان غالباً به رویکردهای سیاسی و اقتصادی حاکمان این سلسله پرداخته و به کارکردهای مهم نهادهای آموزشی آن دوره چندان توجهی نکردهاند. این پژوهش با روش توصیفی و تحلیلی در صدد پاسخ به این سؤال است که جایگاه و کارکرد نهادهای آموزشی فارس در دوره اتابکان چگونه بودهاست؟ یافتههای این پژوهش نشان میدهد که کارکردهای آموزشی، پرورشی، مشروعیتزا و وقفمحورانه نهادهای آموزشی اتابکان فارس، در توسعه و گسترش علوم عقلی و نقلی، درآمدزایی برای کادر آموزشی و شکوفایی فرهنگی و اجتماعی فارس در آن دوره تأثیرگذار بودهاست. امنیت و رفاه نسبی، سیاست حاکمان سلغری در برابر یورش مغولان، ساخت مراکز و نهادهای آموزشی مانند مدارس، رباطها، مساجد، دارالشفاها، خانقاهها و جذب دانشمندان و هنرمندان موجب شکوفایی فرهنگی فارس در دوره سلغریان شدهاست.
Despite the small territory, the local government of the Salgharians (Atabegs of Fars) was bright in terms of culture and education. Researchers have been working on the political and economical approaches of rulers often and have not paid much attention to the important functions of educational institutions. Through the descriptive-analytical method, this study seeks to answer the question that what was the position and function of Fars educational institutions in the Salgharians period. Findings indicate that the educational, nurturing, legitimizing, and dedication-oriented functions of the Salgharians’ educational institutions have been effective in the development of intellectual and narrative sciences, generating income for educational staff and the cultural and social prosperity of the Fars in that period. The relative security and welfare, the Salghari rulers’ policies against the invasion of the Mongols, building educational institutions such as schools, ribāṭs, mosques, hospitals, monasteries, and attracting scientists and artists flourished the Fars culturally in the Salgharians period.
The Atabegs of Fars, The history of education, The
Salghurids, Educational institutions, Endowment (Waqf).
اتابکان فارس, تاریخ آموزش, سلغریان, نهادهای آموزشی, وقف.
67
82
http://journal.isihistory.ir/browse.php?a_code=A-10-1-142&slc_lang=fa&sid=1
2023/02/232021/07/162021/06/152021/08/32021/06/27
1400/4/6
2021/07/12021/10/112021/10/12021/10/312021/10/6
1400/7/14
Mohammad
Keshavarz (Beyzaei)
Associate professor of Islamic Theology, Bushehr University of Medical Science, Bushehr
محمد
کشاورز (بیضایی)
mkeshavarz_59@yahoo.com
0031947532846003432
0031947532846003432
Yes
دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
fa
جایگاه زبان و ادب فارسی
در ادبیات و تحولات تاریخی عثمانی در قرن نوزدهم
The position of Persian language and literature in Ottoman’s 19th century literature and historical developments
با گسترش اصلاحات غربگرایانه در عثمانیِ قرن سیزدهم/ نوزدهم، اصلاحات در ادبیات عثمانی نیز انجام شد. عثمانیها برای اصلاح ادبیات عثمانی در صدد برآمدند تا مناسبات زبان و ادبیات عثمانی را با زبان و ادبیات فارسی متحول کنند. آنها از یک طرف مشکلات ادبیات عثمانی از نظر مغلقنویسی و ناکارآمدی آن برای ورود به عرصههای جدید مانند رمان، نمایشنامه و روزنامهنویسی را ناشی از سیطره زبان و ادب فارسی بر آن میدانستند و خواهان پالایش زبان ترکی عثمانی از واژههای فارسی شدند؛ از طرف دیگر بر ضرورت بهرهمندی از گنجینههای ادبیات فارسی در عصر اصلاحات آگاه بودند. دلایل و نتایج این رویکرد دوگانه مسئلهای است که در پژوهش حاضر با روش توصیفی و تحلیلی و با استفاده از متون عثمانی در قرن نوزدهم مورد توجه قرار گرفته است تا به این سؤال پاسخ دهد که این رویکرد دوگانه چرا شکل گرفت و چه نتایجی به بار آورد؟ یافتههای تحقیق نشان میدهد که با وجود نگاهِ منفی به زبان و ادبیات فارسی در قرن نوزدهم در میان اندیشمندان و به تأسی از آنان در جامعه عثمانی، تلاشها برای زدودن آثار زبان و ادبیات فارسی از زبان و ادبیات عثمانی به خاطر پیوستگیهای تاریخی و زبانی راه به جایی نبرد و به ناچار یادگیری زبان و ادبیات فارسی و استفاده از پتانسیلهای آن از ضرورتهای دوره اصلاحات قلمداد شد.
With the spread of western reforms in the 13th/9th century, Ottoman’s literature was reformed either. To reform Ottoman literature, they decided to transform the Ottoman language and literature relations with Persian language and literature. On one hand, they considered problems of Ottoman literature regarding Pindaric and its inefficiency for entering new areas such as novel, drama, and journalism as the dominance of Persian language and literature and demanded for refining the Turkish Ottoman language from Persian words. On the other hand, they were aware of the necessity of benefiting from the treasures of Persian literature in the reform period. The causes and consequences of these dual approaches are issues that have been considered in the present study through a descriptive and analytical method and using19th century Ottoman texts to answer the question that why this dual approach was formed and what were the consequences. Findings of the study indicate that despite the negative view to the Persian language and literature in the 19th century among Ottoman scholars and consequently in the Ottoman society, efforts to remove works of Persian language and literature from Ottoman language and literature didn’t work due to historical and linguistic continuities and inevitably learning Persian language and literature and using its potentials was of necessities of the reform period.
Literary Reforms, Ottoman Literature, Modern Period, Tanzimat Period, Ottoman Empire of 19th Century.
اصلاحات ادبی, ادبیات عثمانی, دوره تجدد, دوره تنظیمات, عثمانی قرن نوزدهم.
83
100
http://journal.isihistory.ir/browse.php?a_code=A-10-1-143&slc_lang=fa&sid=1
2023/02/232021/07/162021/06/152021/08/32021/06/272021/08/11
1400/5/20
2021/07/12021/10/112021/10/12021/10/312021/10/62021/11/16
1400/8/25
Gholam Ali
Pashazade
Associate professor, Department of History, University of Tabriz
غلامعلی
پاشازاده
gh_pashazadeh@yahoo.com
0031947532846003433
0031947532846003433
Yes
دانشگاه تبریز
fa
اخبار ابوصالح باذام درباره فضایل خراسان
Abu Saleh Bazam’s news on the virtues of Khorasan
ابوصالح باذام ایرانیالاصل و از تابعینِ محدّث و مفسّر است. وی مولای امّ هانی دختر ابوطالب بود. او احادیث بسیاری از صحابه نقل کردهاست. علما و محدّثان دیدگاههای متعارضی درباره صحّت یا ضعف احادیث او ابراز کردهاند. بخشی از احادیث او درباره فضایل خراسان است. پرسش اصلی مقاله این است که بررسی این احادیث چه نقشی در جرح و تعدیل شخصیت حدیثی وی دارد؟ این نوشتار با رویکرد تاریخی و به روش توصیفی-تحلیلی، پس از بیان زندگی ابوصالح باذام، مولای امّ هانی و مناسبات او با بنیهاشم تلاش کرد تا چگونگی بازتاب احادیث او درباره اخبار خراسان در متون تاریخی را بررسی کند. یافتههای این پژوهش دیدگاه بسیاری از محدّثان، تراجمنگاران و طبقاتنگاران درباره ضعف احادیث باذام و نگاه احتیاطآمیز نسبت به برخی منقولات او از جمله اخبار فضایل خراسان را تأیید میکند.
Abu Saleh Bazam is one of the Iranian followers (tābi‘ūn), narrators, and interpreters. He was the servant of Umm-e Hani, the daughter of Abū Ṭālib. He narrated numerous Ḥadīth from companions of the Prophet. Scholars and narrators expressed conflicting views on the correctness or weakness of his ḥadīths. Some of his ḥadīths are about the virtues of Khorasan. The main question of this study is what is the role of considering these ḥadīths on the disparaging and declaring trustworthy (Al-Jarh wa L-Ta’dil) of his ḥadīth personality? Using a historical approach and descriptive-analytical method, this article tried to study the reflection of his ḥadīths about the news of Khorasan in the historical texts after expressing the life of Abu Saleh Bazam, the servant of Umm-e Hani, and his relations with Banū Hāshim. Findings of the study is confirming the views of many narrators, Tarajom (Ethnography), and writing biographical layers (Tabaqat) about the weakness of Bazam’s ḥadīth and his cautious viewpoint about some of his narrations including news of the virtues of Khorasan.
Abu Saleh Bazam, Umm-e Hani, Banū Hāshim, ʿAbd Allāh ibn ʿAbbās, Virtues of Khurasan
ابوصالح باذام, امّ هانی, بنیهاشم, فضایل خراسان.
101
119
http://journal.isihistory.ir/browse.php?a_code=A-10-1-144&slc_lang=fa&sid=1
2023/02/232021/07/162021/06/152021/08/32021/06/272021/08/112021/07/1
1400/4/10
2021/07/12021/10/112021/10/12021/10/312021/10/62021/11/162021/09/16
1400/6/25
Mohammad Reza
Abui Mehrizi
Assistant Professor, Department of history, International University of Ahl al-Bayt
محمّدرضا
ابوئی مهریزی
abuimehrizi@yahoo.com
0031947532846003434
0031947532846003434
Yes
دانشگاه بینالمللی اهل بیت