:: دوره 1، شماره 16 - ( زمستان 1393 ) ::
جلد 1 شماره 16 صفحات 132-115 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نقش مواصلاتی بصره با مناطق هم‌سایه‌اش (سده‌های اول تا سوم هجری)
سید ابوالقاسم فروزانی، بهادر شهریاری
چکیده:   (3190 مشاهده)

بررسی نقش مواصلاتی بصره با مناطق هم‌سایه‌اش

(سده‌های اول تا سوم هجری)

سیّدابوالقاسم فروزانی*
بهادر شهریاری**

چکیده

بصره در نخستین سده‌های تاریخ هجری، از سکونت‌گاهی کوچک با ساختمان‌هایی نیمه‌ویران، به شهری بزرگ و بندرِ تجاریِ پررونقی بدل گشت. اصلی‌ترین عامل رشد اقتصادی و سیاسی فراوان بصره، جایگاه یگانه ارتباطی‌اش بود؛ یعنی هم از راه زمینی با مناطق مختلف پیوند داشت و به آسانی با آنها مرتبط می‌شد و هم از راه دریایی. واقع شدن بصره کنار خلیج فارس و رودهای پرآب دجله و فرات، زمینه را برای رفت و آمد با نواحی دوردست فراهم می‌کرد. چنین امکانات و زمینه‌های مطلوب ارتباطی، موجب شد که از آغاز دوران اسلامی، نخست گروه‌های سیاسی و نظامی؛ سپس بازرگانان از بستر ارتباطی آن‌جا برای رسیدن به هدف‌های سیاسی و تجاری خود بهره گیرد. این کار به پیش‌رفت بصره در حوزه‌های گوناگون و شکوفا شدن استعدادهایش انجامید. این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی جایگاه ارتباطی بصره را با دیگر مناطق برمی‌رسد.

 

* دانشیار دانشگاه شیراز، گروه تاریخ، شیراز، ایران foroozani_s_a@yahoo.com.

** دانشجوی دکتری تاریخ ایران بعد از اسلام دانشگاه شیراز، گروه تاریخ، شیراز، ایران. b.shahriary1986@yahoo.com.

واژه‌های کلیدی: بصره، ارتباط تجاری، خلیج فارس، دجله و فرات.
متن کامل [PDF 426 kb]   (844 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/9/14 | پذیرش: 1395/9/14


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 16 - ( زمستان 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها