RT - Journal Article T1 - The position and function of educational institutions of the Salgharians (543-686 AH) JF - isihistoryj YR - 2021 JO - isihistoryj VO - 1 IS - 42 UR - http://journal.isihistory.ir/article-1-1223-fa.html SP - 67 EP - 82 K1 - The Atabegs of Fars K1 - The history of education K1 - The Salghurids K1 - Educational institutions K1 - Endowment (Waqf). AB - حکومت محلی اتابکان فارس (سلغریان)، با وجود کوچکی قلمرو، از حیث آموزشی و فرهنگی، درخشان و پرتحرک بود. محققان غالباً به رویکردهای سیاسی و اقتصادی حاکمان این سلسله پرداخته و به کارکردهای مهم نهادهای آموزشی آن دوره چندان توجهی نکرده‌اند. این پژوهش با روش توصیفی و تحلیلی در صدد پاسخ به این سؤال است که جایگاه و کارکرد نهادهای آموزشی فارس در دوره اتابکان چگونه بوده‌است؟ یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که کارکردهای آموزشی، پرورشی، مشروعیت‌زا و وقف‌محورانه نهادهای آموزشی اتابکان فارس، در توسعه و گسترش علوم عقلی و نقلی، درآمدزایی برای کادر آموزشی و شکوفایی فرهنگی و اجتماعی فارس در آن دوره تأثیرگذار بوده‌است. امنیت و رفاه نسبی، سیاست حاکمان سلغری در برابر یورش مغولان، ساخت مراکز و نهادهای آموزشی مانند مدارس، رباط‌ها، مساجد، دارالشفاها، خانقاه‌ها و جذب دانشمندان و هنرمندان موجب شکوفایی فرهنگی فارس در دوره سلغریان شده‌است. LA eng UL http://journal.isihistory.ir/article-1-1223-fa.html M3 10.52547/isihistory.1.42.67 ER -