RT - Journal Article T1 - The Academic Impacts of Schools during Safavid Era JF - isihistoryj YR - 2013 JO - isihistoryj VO - 1 IS - 11 UR - http://journal.isihistory.ir/article-1-112-fa.html SP - 7 EP - 27 K1 - School (Madreseh) K1 - Education K1 - Twelver school of Shiite K1 - Safavid AB - تأثیر علمی مدارس در عصر صفویه[1] موسی‌الرضا بخشی‌استاد* نزهت احمدی** چکیده پس از رسمی شدن تشیّع در ایران عصر صفویه، «مدرسه» به مهم‌ترین مرکز نهاد آموزش در خدمت این مذهب رسمی بدل گردید، اما پرسش این است که چنین نهاد آموزشی در علوم دینی وغیردینی آن روزگار چه تأثیری گذارد؟ بر پایه بررسی‌های صورت گرفته در این‌‏باره، تکاپوهای علمی مدارس از عوامل تأثیرگذار در گسترش علوم دینی و مرکزیت یافتن فقه شیعه در ایران از میانه‌های عصر صفوی بوده است. مدارس معطوف به دیدگاه واقف و مدیران آنها، در رواج اندیشه‌های علمی به‌ویژه اندیشه اخباری، در روی‏دادهای علمی نیمه دوم عصر صفوی بسیار مؤثر بودند. هم‌چنین تأکید بسیار مدارس بر علوم دینی، سبب افول برخی ازعلوم غیر دینی شد. [1]. تاریخ دریافت 5/11/91 تاریخ پذیرش 25/9/92. * استادیار دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران )نویسنده مسئول). Rezabakhshi1385@ymail.com ** دانشیار دانشگاه الزهراء، گروه تاریخ، تهران، ایران. Nozhat.ahmadi@gmail.com LA eng UL http://journal.isihistory.ir/article-1-112-fa.html M3 ER -