دهههای1330 تا1360ش، از دورههای عطف سیرهنگاری و بازخوانی زندگانی رسول الله9 در جامعه ایران شیعی است. تحقیقات علمی در دوره ماصر دین را امری فوق طبیعی نمیدانست به همین رو سیرهنگاریهای سنتی به جهت آمیخته بودن با خرافات و آراء کلامی، پاسخگوی نیازهای آن دوره نبود. بر همین اساس سیرههای متعددی در این دوره نوشته شد که مهمترین رویکرد آنها «دنیوی» ساختن دین و ظهور دین اسلام بود. در این میان، زریابخویی، متفاوت با معاصرانش و متناسب با نیازهای روز به نگارش سیره پیامبر9 پرداخت است. این پژوهش برآن است تا با بهره بردن از رهیافت معناکاوی، هدف و شیوه خاص تاریخنگاری زریاب در سیره رسول الله9 را تبیین نماید. در این بررسی نشان داده شد که زریاب دو دیدگاه مخالف یعنی عقیده به امر لایتغیر و تاریخیگرایی غربی را در هم آمیخت و با برقرار کردن نسبتی خاص میان امر قدسی و امر تاریخی، به بومی سازی تاریخنگاری غربی پرداخته است. او با توجه به بر الهی بودن نبوت رسول الله9، با بهرهگیری از روشهای علمی و عقلی، برخی از روایتهای زندگانی رسول الله را به روش تاریخی مورد بررسی قرار داد و به نقد و ردّ برخی مشهورات و خرافات راهیافته به سیره نبوی پرداخت.
The relationship between the sacred element and the historicity in the contemporary Sirah writing: a study on the Sirah writing of Abbas Zaryab Khoei. islamhistory 2017; 1 (28) :99-120 URL: http://journal.isihistory.ir/article-1-550-fa.html
عزیزیان مریم، امیدیان زینب. نسبت امر قدسی و امر تاریخی در سیرهنگاری دوره معاصر؛
مطالعهای در سیرهنگاری عباس زریاب خویی
. پژوهشنامه تاریخ اسلام. ۱۳۹۶; ۱ (۲۸) :۹۹-۱۲۰