کنشهای فکری گفتمان تشیع در رویارویی با بحران نوگرایی ایران دوره مشروطه
|
محمدامیر احمدزاده |
|
|
چکیده: (4021 مشاهده) |
محمدامیر احمدزاده*
چکیده
تحولات بیرونی مؤثر در ایران، افزون بر کاهش یکپارچگی فکری سلطنت مطلقه قاجار، به پیدایی دورهای از مواجهه اندیشه تشیع با مؤلفههای تازه و بازاندیشی کنشگران مذهبی درباره عرضه راهکار برای رفع بحران نوگرایی انجامید. چنین وضعی بهویژه در آستانه عصر مشروطه و دهه پس از آن، موجب پویایی اندیشه سیاسی و ارائه راهکارهایی در قالب نگارش رسالههای سیاسی عالمان شیعه شد. مسئله پژوهش این است که آیا دگرگونی فکری این دوره از علما، تحولی «پارادایمی» بود یا در چارچوب تغییر رویکرد آنان در اوضاع بحران تفسیرپذیر است؟ این پژوهش با روش تحلیل گفتمان و تطبیق مفاهیم گفتمان دینی عالمان شیعی بر مفاهیم نوپدید در آن عصر جدید، استنتاج میکند که عالمان شیعه در آستانه عصر مشروطیت با حفظ اصول پارادایمی خود به تحول گفتمانی پرداختند و پس از مواجهه با بحران برآمده از حضور گفتمان نوگرایی، دو گفتمان مشروطه و مشروعه را طرح کردند. پیروان هر یک از
این دو رویکرد، بر پایه منابع پربار تشیع و اجتهاد و تفسیر در اینباره، کوشیدند که
در رویارویی با مفاهیم جدید و گفتمان تازه، تفسیرهای دینی رقیبی عرضه کنند
که حاصلش پویایی مکتب تشیع و جهش فکری ـ فرهنگی ایرانیان در آن اوضاع
و احوال بود و عامل محرّک وقوع انقلاب مشروطه و پیدایی کنش فکری ـ اجتماعی
به شمار میرفت کنشگران دینی با طرح نظریه بازگشت به اسلام اصیل، بر معانی روزآمد و خوانشهای دینی تازه از مفاهیم گفتمان دنیای بیرونی، به انگیزه حلّ بحران متمرکز شدند.
[1]. تاریخ دریافت 08/05/93؛ تاریخ پذیرش10/09/93.
* استادیار پژوهشکده تاریخ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران. M.Ahmadzadeh@ihcs.ac.ir
|
|
واژههای کلیدی: مشروطه مشروعه، عالمان شیعه، سلطنت مشروطه، اندیشه سیاسی، ایران. |
|
متن کامل [PDF 513 kb]
(750 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/9/14 | پذیرش: 1395/9/14
|
|
|
|