|
1. احمدی علیایی، سعید و محمد اعظم زاده (1395ش). «گونهشناسی نقشمایه «خدای ایستاده بر حیوان» در تمدنهای آسیای صغیر (هیتی) و باستانی بینالنهرین (سومر، بابل و آشور)». مطالعات باستان شناسی. دوره8. شماره1. ص1-19. Doi: 10.22059/jarcs.2016.59486 2. جهانی، ولی (1387ش). باستانشناسی املش، معرفی جغرافیا و آثار تاریخی املش (بخش مرکزی و رانکوه). رشت: ایلیا. 3. جهانی، ولی (1390ش). تمدن املش. رشت: ایلیا. 4. جهانی، ولی (1393ش). باستانشناسی املش (نگرشی بر پژوهشهای باستانشناسی حوزه فرهنگی املش). ترجمه صمد علیون. تهران: بلور. 5. جهانی، ولی (1394ش). باستانشناسی املش: نگرشی بر پژوهشهای باستانشناسی حوزه فرهنگی املش، 1393-1385. اداره کل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان گیلان. 6. جهانی، ولی و همکاران (۱۳۹۳ش). گزارش مقدماتی گمانهزنی بهمنظور تعیین حریم محوطه باستانی اسکولک، شهرستان رودبار، گزارشهای سیزدهمین گردهمایی سالانه باستانشناسی ایران. تهران: پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری. 7. دادور، ابوالقاسم (1389ش). «موقعیت اجتماعی و فرهنگی زن در تمدن عیلام». نشریه زن در فرهنگ و هنر. دوره1. شماره4. تابستان. ص95-114. 8. سالنامه آماری استان گیلان (1388ش). سازمان مدیریت و برنامهریزی استان گیلان. معاونت آمار و اطلاعات. 9. ستاری، رضا و همکاران (1395ش). «تجلّی کهن الگوی «مادر مثالی» در حماسه های ملی ایران بر اساس نظریه روان شناختی یونگ». زن در فرهنگ و هنر. دوره8. شماره1. ص45-66. Doi: 10.22059/jwica.2016.59115 10. سلمانی نژادمهرآبادی، صغری و همکاران (1391ش). «بررسی و تحلیل چیستی و چگونگی ظهور کهن الگوی آنیما و آنیموس در شعر طاهره صفارزاده». نشریه زن در فرهنگ و هنر. دوره4. شماره1. بهار. ص107-126. Doi: 10.22059/jwica.2012.24396 11. صدر کبیر، رضا و بهروز همرنگ (1375ش). گزارش مقدماتی اولین فصل گمانهزنی در گورستان باستانی بویه. رشت: سازمان میراث فرهنگی و جهانگردی رشت. 12. طاهر، زهره و هاشم حسینی (1400ش). «بررسی تطبیقی الهه مادر در اساطیر باستانی ایرانی و ترک». پژوهش های ادبیات تطبیقی. دوره9. شماره3. ص1-29. 13. عزیزیخرانقی، محمدحسین و محسن مقدم (1400ش). پژوهشهای باستانشناسی گیلان به روایت فعالیتهای استاد محسن مقدم. تهران: موزه ملی ایران. 14. مجتبایی ثبوتی، ر. و همکاران (1393ش). «گزارش مقدماتی کاوش در محوطه باستانی بافت روستای کالمرود». در مجموعه مقالات همایش ملی املششناسی، تهران: بلور. 15. میرخوشخو، آمنه و عبدالرحمان عالم (1400). «بررسی اسطورهشناختی جایگاه ایزدبانوان در جهان فکری- معنوی ایرانیان باستان». فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی. دوره13. شماره46. ص175–۲۱5. 16. هروی، حسنیه و همکاران (1398ش). «بازتاب کهنالگوی مادر در معماری تاریخی ایران براساس آرای یونگ». باغ نظر. دوره16. شماره75. ص5-14. Doi: 10.22034/bagh.2019.152548.3815 17. یونگ، کارل گوستاو (۱۳۹۵ش). ناخودآگاه جمعی و کهنالگو. ترجمه فرناز گنجی و محمدباقر اسماعیلپور. تهران: جامی. 18. Alizadeh, S., & Jabari, F. (2017). “Motifs of woman which emphasise on the fertility goddesses in Elam Civilization (2700-640 BC)". Journal of History Culture and Art Research, 6(3). p1176-1189. 19. Behjati Ardakani, Z. and et all (2016). An evaluation of the historical importance of fertility and its reflection in ancient mythology. Journal of Reproduction & Infertility. 17(1). p2–9. 20. Black, J., & Green, A. (1992). Gods, demons and symbols of ancient Mesopotamia: An illustrated dictionary. British Museum Press. 21. Campbell, J. (1959). The masks of God: Primitive mythology. Viking Press. 22. Dixson, A. F., & Dixson, B. J. (2011). Venus figurines of the European Paleolithic: Symbols of fertility or attractiveness? Journal of Anthropology, 2011, Article 569120. 23. Eisler, R. (1988). The chalice and the blade: Our history, our future. Harper & Row. 24. Erlich, A. (2014). Interpreting Judean pillar figurines: Gender and empire in Judean apotropaic ritual. Mohr Siebeck. 25. Gimbutas, M. (1991). The civilization of the goddess: The world of Old Europe. HarperSanFrancisco. 26. Graves, R. (1955). The Greek myths. Penguin Books. 27. Kurtuluş-Kıvanç, Ş. (2024). Human-shaped vessels from the Neolithic to the end of the EBA in Anatolia. Anadolu Araştırmaları / Anatolian Research, 30, 19–37. Doi: 10.26650/anar.2024.30.1223590 28. Laganà, L. (2009). The re-emergence of the Great Mother Goddess. International Journal of Arts and Sciences, 3(3), p67–76. 29. Mellaart, J. (1967). Çatal Hüyük: A Neolithic town in Anatolia. Thames & Hudson. 30. Pinch, G. (2004). Egyptian mythology: A guide to the gods, goddesses, and traditions of ancient Egypt. Oxford University Press. 31. Talalay, L. E. (1993). Deities, dolls, and devices: Neolithic figurines from Franchthi Cave, Greece. Indiana University Press. 32. Rountree, K. (2007). Archaeologists and Goddess feminists at Çatalhöyük: An experiment in multivocality. Journal of Feminist Studies in Religion, 23(2), p7–26. Doi: 10.1353/jfs.2007.0040. 33. Tilley, C. (1999). Metaphor and material culture. Blackwell Publishers. 34. Weber, G. W. and et all (2022). The microstructure and the origin of the Venus from Willendorf. Scientific Reports, 12, Article 2926. Doi:10.1038/s41598-022-06799-z
|