نقش شعوبیگری در انتقال میراث زندیقی به اسماعیلیه
|
محمدعلی چلونگر، زمانه حسن نژاد |
|
|
چکیده: (3154 مشاهده) |
محمدعلی چلونگر[1]
زمانه حسننژاد[2]
چکیده
جنبشهای اجتماعی و سیاسی که جهان ایرانی قرون نخستین اسلامی با آن مواجه بوده است، در تداوم و میراث فکری ایران باستاناند. این جریانها با بهرهمندی از متون و میراث فکری پیشین در این برهه با اتکا بر تحولات سیاسی ناشی از زوال تدریجی دستگاه دینی زردشتی در پی احیای خویش برآمدند. جنبشهای اجتماعی و ادبی ممتد زندقه و شعوبیه برجستهترین این جریانها به شمار میآمدند که با تکیه و بازخوانی متون فلسفی یونان سعی در تداوم و تبلیغ مباحث عقلمحور و مادی در جهان اسلام نمودند.
ترجمۀ متون فلسفی و دینی زندقه و یونانی با حمایت طبقات نخبه در این دوران، تأثیری بسزا در انتقال میراث عقلانی و فلسفی ایران باستان ـ که مانویت برجستهترین گفتمان آن بوده ـ داشته است. با سرکوب و ضعف زندقه، این جریان از پوشش دینی اسلام در جهت ارائۀ مضامین خویش بهره برد. شباهت مبانی زندیقی با اسماعیلیه، زمینهساز این فرض میگردد که درونمایههای تفکر زندقه به واسطۀ جریان ادبی شعوبیه به شیعیان اسماعیلی انتقال یافته است.
[1]. عضو هیئت علمی و دانشیار گروه تاریخ دانشگاه اصفهان. m.chelongar@yahoo.com
|
|
واژههای کلیدی: زندقه، شعوبیه، اسماعیلیه، فلسفه یونان. |
|
متن کامل [PDF 424 kb]
(944 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/9/15 | پذیرش: 1395/9/15
|
|
|
|