[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 26 - ( تابستان 1396 ) ::
جلد 1 شماره 26 صفحات 5-26 برگشت به فهرست نسخه ها
علم و علم‌آموزی در آموزه‌های اسماعیلی در دوره خلافت فاطمیان
احمد بادکوبه هزاوه* ، محمد عبدالملکی
دانشگاه تهران
چکیده:   (331 مشاهده)
با اعلان خلافت فاطمی در سال 297 در افریقیه، اندیشه اسماعیلی برای تحول در عرصه‌های کلامی، فقهی، علمی، سیاسی و کشورداری، بستر مناسب و جدیدی یافت. بررسی مفاهیم بنیادی آموزه‌های اسماعیلی در دوره اقتدار سیاسی فاطمیان می‌تواند به شناخت عمیق‌ تحولات فرهنگی این سلسله یاری رساند. مفهوم علم و مبانی علم‌آموزی از جمله مفاهیم بنیادین فاطمیان است. اسماعیلیان ضمن بزرگداشت مقام علم و جایگاه عالمان، فراگیری علوم مختلف را از ضروریات مذهبی می‌دانستند. این مقاله می‌کوشد تا با بررسی تاریخی و محتوایی، ارتباط میان عناصر مختلف مذهب، از امامان تا سازمان دعوت و داعیان اسماعیلی را با مبانی علم و علم‌آموزی نشان دهد. ضمن آن‌که تشریح مفهوم و ماهیت علم از منظر اسماعیلیه و پیوند میان علم و شریعت در این مذهب از دیگر دستاوردهای این پژوهش است.
واژه‌های کلیدی: آموزش در اسلام، جهان‌شناسی اسماعیلیه، علم در اسماعیلیه، مبانی فکری فاطمیان.
متن کامل [PDF 1596 kb]   (235 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۱/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۷/۱/۲۲
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


بادکوبه هزاوه احمد، عبدالملکی محمد. علم و علم‌آموزی در آموزه‌های اسماعیلی در دوره خلافت فاطمیان. پژوهشنامه تاریخ اسلام. 1396; 1 (26) :5-26

URL: http://journal.isihistory.ir/article-1-410-fa.html



دوره 1، شماره 26 - ( تابستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش نامه تاریخ اسلام (فصلنامه انجمن ایرانی تاریخ اسلام) Quartely Research Journal of Islamic History
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3764